05 Mei, 2008

Denggi..

Ari tu aku kena denggi.... 4 hari lepak kat sepital Kajang. Panjang ceritanya. Memula demam biasanya. Selalunya kalau demam musti selera makan kurang. Tapi kali ni ..makan ..ok aje. cuma memula tu pening dasat juga le. Peh tu sojuk memanjang. ingat hari kedua dah elok... tengok ... bila ubat punya power dah abis.. sojuk balik.... Sebab dah tak kerja yang boleh klim klinik ..so aku pun terpaksa le pergi klinik kerajaan sebab mahal beb... Dah pi sana terpaksa le check darah... Peh... Dia kata bacaannya dah 100 ( unit aku lupa plak). HA Klinik Beranag kata , esok datang lagi. Kalau bawah 100 kena pi sepital.

Esok aku pung datang le. Badan rasa dah elok sanggat dah. demam pun dah ok. Last-last keputusan darah ari tu Pehhhhh 50 plak...

Terus kena pi sepital pakai ambulan lagi. Ni le first aku naik ambulan.
Sampai sepital darah punya bacaan terus turun..ke 44... Aku pun jadi panik.

hari kedua..dokto cakap darak aku dah naik balik ke 80. Masa tu aku suruh wife aku wat sup ketam..sebab nak cepat keluar. Kedai tak de orang nak jaga. Lepas makan sup ketam.. darah terus turun balik.... ke 40.. Pehhhhhhhhhh..

Cam ne ni.. Orang cakap ketam leh kasi denggi baik. Aku agak le sekarang kuman denggi dah tak lut ngan sup ketam le. Kena cari sup lain plak lepas ni.

Yang cukup jadi pengajaran dalam cerita ini ialah..
  • Jangan ingat kena denggi teruk tak leh bangkit.. yang sihat2 tu pun jaga2 beb.. mungkin anda pun sekarang ni tengah kena denggi.
  • Sup ketam dah tak mujarap ( Kat aku aje kot)
  • Kengkawan tak de datang melawat walaupun dengar aku masuk wad. (Cuma sorang aje le kawang aku tak sempat nak datang sebab aku dah keluar wad)
  • Sepital Kajang Nursenya Hampeh.
  • Naik Ambulan bapak eh lajunya sampai den nak tergoleh2 dalam ambulan (baring sebab masuk air) Cam ne le kalau orang kritkel tu ye...
Kalu kena denggi..memang tak de obatnya... tibai air 100plus aje le.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentang Blog

Blog ini merupakan blog keluarga den. Yang berkenaan dengan keluarga den ajo dan khas untuk keluarga den , harap maklum.

Ucapan

Kami sekeluargo mengucapkan selamat menyambut tahun baru pada semua yang mengenali den dan keluargo den umumnya dan kodai den amnyo..Apa azam baru??

Harian Metro: Setempat